Groep 8A

Welkom op de groepspagina van groep 8A

Op deze pagina vindt u al de informatie die onze groep betreft.

We beschrijven hier de actuele informatie waar we op dit moment mee aan het werk zijn. Zo bent u altijd op de hoogte van wat uw kind leert in de klas en kunt u het thuis eventueel bespreken. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat een goede samenwerking tussen ouders en leerkrachten de ontwikkeling van de kinderen ten goede komt.  Ook zijn wij graag op de hoogte van wat er thuis speelt, dus schroom niet om ons een berichtje te sturen.

Ook vindt u hier de agenda en andere praktische informatie.

Sanne
Sannede Graaf
Janneke
JannekeHeinen

 

  Leerkracht Activititeit en huiswerk
Maandag

Juf Sanne

 

 
Dinsdag 

Juf Sanne

 

Huiswerk maken – zie Vrijdag Parro
Fruitdag
Woensdag

Juf Sanne

 

 
Donderdag

Juf Janneke

 

Fruitdag
Vrijdag Juf Janneke

Huiswerk leren/ maken – zie Vrijdag Parro

Gym – 8.15 – 9.00 uur in Sporthal De Kuil 

 

Vak Informatie
Rekenen

De doelen die de komende week centraal staan zijn:

  • Ik kan tellen en terugtellen tussen 10 000 en 100 000 met sprongen van 10 000, 1000 en 500.
  • Ik ken de volgorde waarin je een som moet uitrekenen.
  • Ik kan een kommagetal vermenigvuldigen met een heel getal.
  • Ik kan een kommagetal delen met als uitkomst een kommagetal.
Spelling

De doelen die de komende week centraal staan ​​zijn:

  • Ik kan de categorieën herhalen tot en met het kilowoord.
  • Ik kan de tot nu toe aangeboden woordsoorten en leestekens herhalen.

Werkwoordspelling oefenen:

D of T

Oefenen met werkwoordspelling

The View

Sommige kinderen vinden het boeiend om over het geloof te praten. Ze houden ervan om dieper over de dingen na te denken. Of ze hebben vragen over God en het geloof die ze graag zouden willen stellen. Bij The View wordt hier tijd en ruimte voor gemaakt in een klein groepje. De volgende onderwerpen komen aan bod: Hoe het begon, God is God en Jij bent Jij. Er wordt hierover gesproken en bij geknutseld. The View wordt onder schooltijd gegeven aan leerlingen van groep 8 die zich hiervoor hebben opgegeven.In onderstaand filmpje een uitleg.

https://youtu.be/OPMjQcq5XlQ?si=dtaJPs50eELJiALT

Godsdienst

We gebruiken op Het Sterrenlicht  de methode ‘Levend Water’.

We starten met de verhalen over de schepping en Adam en Eva.

Liederen:

  • Bedankt voor de zonneschijn
  • Het oude testamentlied
  • Uw genade is mij genoeg
  • Van A tot Z
  • Onze schuilplaats is God
  • Als ik mijn ogen sluit en denk aan Golgotha
  • De circustent
  • Jezus Overwinnaar
  • Zegenkroon
  • Ik wens jou
  • Ik ben een soort van God
  • Lied van de maand
Kanjertraining De eerste weken na de zomervakantie zijn erg belangrijk voor een goede groepsvorming, de zogenaamde ´gouden weken´. Daarom investeren we veel in elkaar leren kennen, elkaar vertrouwen en hoe we een positieve en hardwerkende groep kunnen worden. Waar iedereen zich veilig voelt en zichzelf mag zijn. Dit doen we d.m.v. spelletjes, voorbeelden, verhalen en ook duidelijke regels en grenzen stellen. Alle schoolafspraken gaan we bij langs, evenals de kanjerregels en de kanjertaal. Ook zullen we afspraken specifiek voor onze groep opstellen. De periode daarna richten we ons op verschillende onderwerpen uit de methode. Ons speerpunt is dit jaar het pedagogisch klimaat in de groepen op een goed peil brengen en houden. Vanuit de analysen van het sociogram zullen we telkens kijken welke acties er nodig zullen zijn in de groep. Hier zoeken we de lessen bij uit de Kanjertraing. Ook zullen we wekelijks een aantal leuke energizers spelen uit de Kanjerklapper.
Wetenswaardig

Wetenswaardig is een compleet uitgewerkte lesmethode voor leraren in het primair onderwijs waarmee zij hun leerlingen van groep 4 t/m 8 klassikaal thematisch kunnen inleiden in de vakgebieden geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en techniek. Met behulp van de gedegen algemene kennisbasis die leerlingen hiermee opdoen ontwikkelen zij tegelijkertijd hun gezamenlijke woordenschat en taalvaardigheden: begrijpend lezen, spreken en schrijven.

We starten met het thema Wereldoorlogen en Holocaust.

Ateliers De ateliers vinden 2 keer in de week plaats op
dinsdag 13.15 – 14.00 uur en donderdag van 11.10 tot 12.00 uur. Bij de opbouw van de thema’s wordt rekening gehouden met de kerndoelen (SLO) die de overheid stelt.
De ateliers zijn, waar dit mogelijk is, gekoppeld aan ons thematisch onderwijs (Wetenswaardig).Er komen vijf disciplines aan bod: ICT, muziek/dans, drama, koken en beeldende vorming. De groepen 7 en 8 worden bij ons gemixt. Vier lessen worden er per discipline gegeven, daarna draaien de kinderen door naar een volgend discipline. Elke discipline wordt door een andere leerkracht gegeven.
Gym Vrijdag: 
We starten met gym deze dag, de kinderen mogen zelf op de fiets naar de sporthal komen.  Sportkleding en gymschoenen zijn verplicht.
Engels  Elke week wordt er op maandag en vrijdag Engels gegeven.
Oefensites Spellingoefenen.nl
Tafeltrainer.nl
Taaloefenen.nl
Redactiesommen.n
Kerkgeschiedenis

Kerkgeschiedenis:
Een keer per week staat de vak kerkgeschiedenis op de haan. Het is de bedoeling dat de kinderen de samenvatting na elk onderwerp leren.Samenvattingen:

– Samenvatting Maarten Luther
– Samenvatting Jodendom Klik hier
– Samenvatting g Katholieke Kerk
– Samenvatting g Islam

Wonderlijk Gemaakt  
Spreekbeurt Spreekbeurt
Klik op de link voor het rooster –
Beoordelingsformulier Spreekbeurten –klik hier
Werkstuk

Het werkstuk wordt in Google docs/Word gemaakt.

In groep 7 leren de kinderen een werkstuk maken.
In de klas krijgen de kinderen er een aantal lessen over.
Daarna gaan de kinderen thuis aan de slag om met een stappenplan het werkstuk te maken. Het werkstuk mag zowel geprint als digitaal worden aangeleverd.

Het onderwerp mag overeenkomen met het onderwerp van de spreekbeurt.
Een ander onderwerp is natuurlijk altijd goed.
Van kinderen uit de projectgroep en plusklas verwachten we wel 2 verschillende onderwerpen.

Wat betreft de indelingKlik hier) Voor het werkstuk is er een doorgaande leerlijn naar groep 8 toe en het VO. Daar houden we aan vast. Chat-gpt, kopiëren en plakken is niet toegestaan. Zo moeten de kinderen informatie lezen, samenvatten en de opbouw van verschillende teksten vergelijken.

Beoordelingsformulier werkstuk – Klik hier

Hoe maak ik een werkstuk – Klik hier

Voorbeeld werkstuk –Klik hier

Klassenouders  
Leerlingenraad

Vriendelijke groet,

Sanne de Graaf & Janneke Heinen